Svårt att motivera dig att träna?

image215

Dåligt väder, trött efter skolan/jobbet, mycket att göra, träningsvärk, förkyld, mens, bra på tv, kompisen ska inte träna idag, m.m. Är du en världsmästare på dåliga undanflykter för att slippa undan träningen?
Regel nummer 1 om du vill vinna över de dåliga ursäkterna och faktiskt komma iväg till träningen är att tänka positivt!
Tänk inte på andfåddhet, svett, dåligt väder eller allt det du tror att du går miste om medan du tränar. Fokusera i stället på vad du får - en snygg kropp, bra kondition, god hälsa, ny energi, glädjen av att använda kroppen, mindre stress, mindre fett, bättre sex... ;)
Om undanflykterna håller på att vinna så föreställ dig själv i följande situationer:
1. Beach 2008, mindre än 3månader kvar tills bikinin ska på...
2. Om 20 år...
I två olika varianter:
1. Du har använt din kropp, tränat och tagit hand om dig själv
2. Du har mest suttit i soffan.
Vem vill du helst vara? Du bestämmer!

Här är lite mer praktiskta tips på hur du får träningen att bli en del av din vardag:
* Skaffa en/flera träningskompis/-ar, så kan ni peppa varandra. Träning är som allt annat, det är roligast om man är flera!
* Snygga och sköna träningskläder är verkligen a och o. Om man känner sig snygg i träningskläderna så är det roligare att byta om och börja svettas!
* Bra skor som är anpassade till just den träningsformen som du ska utöva. Självfallet.
* Planera in veckans träning i kalendern, avsett tid för den, gör den lika viktig som allt annat. Inte missar du ett viktigt möte för att det är bra på tv den tiden? Nej, just det!
* Träna något som du tycker är roligt. Såklart är det lättare att komma iväg till ex. ett roligt danspass eller ki-boxningspass än ex. din vanliga trista löpar-runda.
* Variera din träning. Testa på olika nya träningsformer för att hitta dina favoriter eller bara för att få just variation. Det finns så många häftiga träningsformer att välja mellan. Varför inte testa bergsklättring, kanotpaddling, spinning, aerobics, olika dansstilar, ridning, m.m.
* Är du en riktig team-player? Börja med fotboll, basket, bandy, ishockey, vollyboll m.m.
* Gillar du utmaningar? Åk iväg på en ridsemester på Island, ta en dykkurs i Thailand, åk skidor i alperna. Bara din fantasi sätter gränserna!
*Väljer du att träna på gym så se till att det är lätt och går snabbt för dig att ta dig dit. Innebär det en timmes kollektivtrafik för dig innan du ens är framme på gymmet så är det lätt att tröttna.
* Har du möjlighet att träna på dagtid ist för sent på kvällen så gör det. Det är svårare att komma iväg till en träning som är klockan 20.00 än tex. klockan 16.00.
* Är du en rutinmänniska, så ska du ha fasta träningstider. Tex, måndag kl.18.00 aerobics, tisdag, kl.17.00 löpning, onsdag... osv.
*Är du tävlingsinriktad så ska du självklart ha mål med din träning att sträva efter, ex. springa tjejmilen kanske? Kom ihåg att delmål är viktigt för att hålla uppe motivationen och fokusen!
*Tycker du ändå att träning är mest ett tråkigt och jobbigt måste så se till att ha något annat som motiverar dig till att forsätta. Tex, planera in en fika med någon du gillar efter träningen, shopping, ha en bild på en kropp som du vill uppnå med din träning i träningsväskan, flörta med killen på gymmet, skaffa en personlig tränare som är sjukt het, då vill du ju inte att han ska tycka att du är en latmask som aldrig pallrar dig till gymmet m.m.
*Ha någon kunnig idrottare som du kan utvärdera din träning med ibland. Hur mkt ska jag träna? Vad behöver jag träna? Hur gör jag för att bygga större muskler? Hur gör jag för att gå ner i vikt? Hur ofta ska jag vila från träningen? Det är viktigt för ditt resultat att ha någon att bolla tränings-ideér med och få hjälp, stöd och svar på frågor av. Kanske kan även denna personen ge dig en spark i arslet också så att du inte latar dig för mycket? ;P

Kom igen. Nu kör vi igång här efter påsken igen tycker jag! Vem är med mig? ;)


Kommentarer
Postat av: cassandra

bra tips! Jag är definitivt med dig. :)

2008-03-25 @ 16:13:34
URL: http://darlingu.blogspot.com
Postat av: TUMADRE

finns inget man kan göra om man inte kommer på bussen ju.de tär bara att vänta på nästa..

2008-03-25 @ 16:33:34
URL: http://TUMADRE.blogg.se
Postat av: Rebecca

Bra tips! Jag måste sätta igång! :P

2008-03-25 @ 16:36:43
URL: http://glooria.blogg.se
Postat av: pasia

Jaaag! Jag har blivit ofantligt fet, men det ska bli ändring på det :D

2008-03-25 @ 16:44:00
URL: http://pasia.webblogg.se/
Postat av: Helena

Haha, nej inte när man ser den där bilden!

2008-03-25 @ 17:02:35
URL: http://www.beverlyhills.blogg.se
Postat av: Sara

sant. efter idag då, för idag är det våffeldagen :P

2008-03-25 @ 17:11:19
URL: http://littlenova.blogg.se
Postat av: BettY

Jag måste verkligen komma igång med träningen! Tränar typ aldrig... Det här var bra tips föresten:P
Synd att man är så lat bara. Önskar att jag hade ett minigym hemma, då skulle det nog bli mer träning för min del. Ska försöka komma igång efter lovet så japp jag är med dig:)

2008-03-25 @ 17:20:50
URL: http://ultimatenicole.webblogg.se
Postat av: Marielle

(svar) hehe det är ju så gott :) vad tycker du om mina bilder som jag tog ute?

2008-03-25 @ 18:13:43
URL: http://mariellem.blogg.se
Postat av: Pauline

Bra tips! :)

2008-03-25 @ 20:46:46
URL: http://pauliine.blogg.se
Postat av: Eva

Svar: Åh tack så mycket sötnos :)

Va bra ska kolla in den sidan ;)

Jag är med dig riktigt bra tips :)

2008-03-25 @ 23:31:39
URL: http://Ihennesskor.blogspot.com
Postat av: sara

jag e fett taggad!! muwhaha :P
underbara tips btw.. måste tagit lång tid o skriva! kram

2008-03-26 @ 02:36:48
URL: http://sesssaan.blogg.se
Postat av: Camilla

Jag är med!!! Skitbra tips verkligen! Ska spara detta så att jag kan ha det och titta på ibland!!! Tack! :)

2008-03-26 @ 11:13:20
Postat av: Mimmi

Skitbra tips! =)

2008-03-26 @ 16:16:56
URL: http://xmimmix.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0